Hero_Ochrona Klimatu

OCHRONA KLIMATU – WSPÓLNA DROGA DO ZEROWEJ EMISJI NETTO!

Skutki zmian klimatycznych stają się coraz bardziej zauważalne. Jako jeden z największych sprzedawców detalicznych żywności w Europie jesteśmy częściowo odpowiedzialni za emisje gazów cieplarnianych. Chcemy sprostać tej odpowiedzialności i ustanowić nowe standardy w zakresie ochrony klimatu. Silne partnerstwa są dla nas kluczowe, aby ograniczyć emisje w całym naszym łańcuchu wartości.

Lidl zobowiązał się do osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 r., co oznacza, że do 2050 r. zredukujemy nasze emisje gazów cieplarnianych do poziomu możliwie najbliższego zera i zrekompensujemy nieuniknione emisje. W ten sposób redukujemy nasze emisje operacyjne we wszystkich krajach i ściśle przestrzegamy metodologii Science Based Target Initiative (SBTi). Współpracujemy również z partnerami i dostawcami w tym obszarze.

Zobowiązaliśmy naszych największych kontrahentów, którzy odpowiadają za 75 procent emisji z zakresu 3, do realizacji celów redukcji zgodnie z kryteriami SBTi do końca 2026 r. Lidl pomaga swoim dostawcom w tym działaniu oferując m.in. szkolenia. SBTi to globalna inicjatywa wspierająca przedsiębiorstwa w wyznaczaniu opartych na badaniach naukowych celów w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych, zgodnych z najnowszymi badaniami klimatologicznymi.

Strategia klimatyczna

Lidl przyczynia się do osiągnięcia celów paryskiego porozumienia klimatycznego poprzez przyjęcie własnej strategii klimatycznej, która opiera się na naukowych metodach Science Based Targets Initiative (SBTi).

Energooszczędne budownictwo

Stale dążymy do zwiększania efektywności energetycznej. Nasze sklepy, magazyny i budynki biurowe są wyposażane w  energooszczędne oświetlenie, własne systemy fotowoltaiczne, pompy ciepła oraz odzysk ciepła z urządzeń chłodniczych. Przywiązujemy również dużą wagę do stosowania bardziej przyjaznych dla środowiska materiałów budowlanych.

Elektromobilność

W celu zredukowania emisji rozwijamy elektromobilność – zarówno w naszej flocie logistycznej, jak i zwiększając liczbę stacji do ładowania samochodów elektrycznych przy naszych sklepach i magazynach.

Zrównoważony asortyment

Nasz asortyment dobieramy w taki sposób, by promować uznane standardy certyfikacji, takie jak np. BIO, Rainforest Alliance czy Fairtrade. Potwierdzają one, że produkty i surowce potrzebne do ich wytworzenia były pozyskane z poszanowaniem standardów ochrony środowiska oraz społeczności lokalnych. Zwiększamy również liczbę mniej emisyjnych produktów wegańskich i wegetariańskich oraz promujemy ich spożycie.

Dobrze wiedzieć

W 2020 roku Grupa Schwarz, której Lidl jest częścią, w imieniu wszystkich swoich spółek zobowiązała się do realizacji inicjatywy Naukowych Celów Klimatycznych (Science Based Targets initiative) i tym samym do sformułowania własnych celów SBTi. Zdefiniowano własne konkretne plany i działania, na podstawie istniejącego śladu węglowego dla wszystkich spółek, dążąc do ciągłej redukcji emisji CO2 w działalności operacyjnej oraz w łańcuchu dostaw. Zgodnie z międzynarodową strategią klimatyczną, Lidl Polska stosuje podejście polegające na tym, że najpierw unika emisji, następnie ją redukuje, a na końcu kompensuje, gdy nie ma innych możliwości.

Nasze Zobowiązania

70%

cel redukcji własnych emisji operacyjnych (zakres 1 i 2) do 2030 r. we wszystkich krajach obecności marki (w porównianiu do 2019 r.)

Do 2034

w zakresie 3 (łańcuch dostaw), firma zamierza zmniejszyć emisje gazów cieplarnianych w rolnictwie, leśnictwie i innym użytkowaniu gruntów o 42,4% („emisje FLAG”: Forest, Land and Agriculture) oraz o 35% w obszarze energetycznym i przemysłowym („emisje E+I”) w tym samym okresie (porównaniu do 2022 r.)

52%

redukcja emisji gazów cieplarnianych do 2023 r. ( w porównaniu do 2019 r.)

100%

od 1 marca 2022 roku Lidl wykorzystuje w 100% zieloną energię elektryczną we wszystkich sklepach, centrach logistycznych i budynkach biurowych (z wyjątkiem umów o dostawę, na które Lidl nie ma wpływu, np. w przypadku pojedynczych wynajmowanych nieruchomości ze zobowiązaniami do dostawy energii elektrycznej)

Podział emisji w zakresie 3

Z łącznej liczby 4,75 mln ton emisji spoza grupy FLAG, zakupionym towarom i usługom można przypisać 3,12 mln ton (66%). Z tego największa część, 2,34 mln ton (49%), pochodzi z oferowanych artykułów. Zakupione usługi i inne towary odpowiadają za 88 tys. ton (2%). Ponadto 353 tys. ton (7%) związane jest z transportem, a 719 tys. ton (15%) z fazą użytkowania sprzedanych produktów. Faza "końca życia" przyczynia się do emisji 365 tys. ton (7,7%). Dojazdy pracowników powodują 32 tys. ton (0,7%). Pozostałe emisje pochodzą z dóbr inwestycyjnych, paliw, odpadów z własnej działalności i podróży służbowych.

W sumie 4,9 mln ton, czyli 51% całkowitej emisji CO₂e, należy do kategorii FLAG. Większość tych emisji pochodzi z produktów zwierzęcych: 31% z nabiału, 30% z mięsa i ryb oraz 2% z jaj. Ponadto 16% emisji pochodzi z artykułów spożywczych, 9% z owoców i warzyw, a 5% z gotowych posiłków i produktów gotowych. Pozostałe emisje można przypisać do kategorii takich jak napoje, produkty przemysłowe (non-food) i produkty niespożywcze (near-food).

Podział celów w zakresie 3

Nasze cele redukcji do 2034 r. są ambitne: redukcja o 42,4% dla emisji FLAG i 35% dla emisji innych niż FLAG w porównaniu z rokiem bazowym 2022. Oznacza to, że do 2030 r. dążymy do redukcji o 28,3% dla FLAG i 23,3% dla non-FLAG.

Nasz cel FLAG jest zgodny z założeniem Porozumienia Paryskiego dotyczącego redukcji ocieplenia klimatu do 1,5 stopnia Celsjusza.

Sposób osiągania naszych celów

Aby osiągnąć nasze cele na rok 2034, przeprowadziliśmy analizę potencjału redukcji. Wymagana redukcja CO2e będzie generowana w wyniku:

-            26% poprzez przetwarzanie: współpraca z producentami, którzy mają mniejsze i bardziej ekologiczne zużycie energii lub optymalizują procesy, aby zużywać mniej energii.

-            21% w fazie użytkowania i odpadów: zmniejszenie marnotrawstwa żywności i optymalizacja żywotności produktów. 
- Wdrożyliśmy AutoDispo, zautomatyzowany system zamawiania produktów. Specjalne oprogramowanie analizuje bieżące zapasy i sprzedaż artykułów, sprawdza ich dostępność w magazynie i przygotowuje prognozę sprzedaży. To pozwala nam zamawiać odpowiednie ilości do zapotrzebowania.
- W ramach kampanii "Kupuję, nie marnuję" przeceniamy świeże mięso, drób i ryby, produkty chłodzone, owoce i warzywa oraz tzw. produkty suche (np. pakowane pieczywo i ciasta) z krótkim terminem przydatności do spożycia lub z uszkodzeniami, które nie wpływają na jakość.

- Owoce i warzywa "nieidealne" oferujemy w obniżonych cenach. Wprowadzając je do oferty, zapobiegamy ich marnowaniu, jednocześnie wspierając polskich dostawców.

-            21% dzięki rozwojowi asortymentu: oferując więcej produktów o niskim śladzie CO₂, takich jak alternatywne produkty roślinne. Do 2030 r. w Lidl Polska chcemy zwiększyć udział źródeł białka roślinnego w stosunku do źródeł białka zwierzęcego w naszym asortymencie do 15%. Asortyment owoców i warzyw jest ważną częścią naszej strategii świadomego odżywiania się w ramach modelu Diety Planetarnej, która oprócz korzyści zdrowotnych wiąże się również z niższą emisją gazów cieplarnianych.

-            9% poprzez transport i opakowania: wykorzystujemy więcej materiałów opakowaniowych pochodzących z recyklingu, minimalizujemy wagę opakowań i poprawiamy możliwości ich recyklingu. Przechodzimy również na alternatywne rodzaje transportu. W 2023 r. całkowicie zrezygnowaliśmy z dostaw zagranicznych owoców i warzyw transportem lotniczym.

-            18% poprzez zarządzanie gruntami: na przykład poprzez stosowanie innych metod uprawy, które powodują mniej emisji.

-            5% poprzez zmianę sposobu użytkowania gruntów: osiągamy tę redukcję poprzez spełnienie naszego zobowiązania dotyczącego przeciwdziałania wylesianiu i przekształcaniu gruntów.

 

Ta analiza została również przeprowadzona w perspektywie długoterminowej. Aby uzyskać redukcję wymaganą do osiągnięcia naszego celu zerowej emisji netto w 2050 r., należy podjąć kroki w następujących obszarach:

-            7% poprzez przetwarzanie: na przykład poprzez przejście na energię odnawialną w procesach produkcyjnych w łańcuchach dostaw.

-            16% poprzez fazę użytkowania i odpadów: na przykład w wyniku ograniczenia marnotrawstwa żywności, ale także bardziej efektywnego zużycia energii.

-            8% poprzez zmianę użytkowania gruntów: zapobiegamy wylesianiu i przekształcaniu gruntów w łańcuchach dostaw naszych produktów.

-            17% poprzez zarządzanie gruntami: poprzez promowanie rolnictwa regeneracyjnego i ulepszonych metod uprawy.

-            16% poprzez produkty nieżywnościowe: we współpracy z naszymi dostawcami produktów nieżywnościowych. Przechodząc na modele biznesowe o obiegu zamkniętym, takie jak leasing, można osiągnąć korzyści w zakresie redukcji CO2e.

-            11% poprzez opakowania i transport: wykorzystanie materiałów opakowaniowych pochodzących z recyklingu oraz rozwój transportu elektrycznego.

-            28% poprzez zmiany w asortymencie i wzorcach konsumpcji: więcej produktów pochodzenia roślinnego w ofercie oraz wpływ na zmianę zachowań klientów.


Wdrażamy wiele pionierskich rozwiązań, które zmieniają sposób funkcjonowania naszej firmy. Prawie 40% naszego portfolio sklepów jest całkowicie niezależne od gazu ziemnego. W tych obiektach mamy gruntowe pompy ciepła, czyli wykorzystujemy energię geotermalną do ogrzewania, ale także do pasywnego chłodzenia. Korzystając z tego rozwiązania, dla jednego sklepu zmniejszamy roczną emisję CO2 o 30 ton. We wszystkich naszych sklepach i większości centrów dystrybucyjnych stosujemy odzysk ciepła, tj. wykorzystujemy ciepło odpadowe z procesu chłodzenia produktów do ogrzewania naszych obiektów.

Zamierzamy kontynuować dotychczasowe działania, takie jak wykorzystanie energii odnawialnej i zwiększanie liczby stacji ładowania pojazdów elektrycznych, wspierając tym samym rozwój elektromobilności w Polsce. Udostępniliśmy ponad 400 ładowarek przed sklepami w wielu lokalizacjach w Polsce. Wszystkie nasze lokalizacje wyposażyliśmy w minimum jedną stację ładowania. Sukcesywnie będziemy je udostępniać klientom w kolejnych lokalizacjach. Nowoczesne technologie wykorzystujemy na bardzo dużą skalę - w naszych ponad 900 sklepach i 13 centrach dystrybucyjnych. Przekłada się to na wielowymiarowe korzyści - nie tylko ochronę zasobów i środowiska, ale także redukcję kosztów utrzymania naszych obiektów.
 

Wszystkie nasze zobowiązania CSR w jednym miejscu

Key Visual_CSR